Takaisin Asia: Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

Lausunto

Asia: Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

03.09.2024

Asia: Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

MTK Häme kiittää mahdollisuudesta lausua uudistuskokonaisuudesta ja esittää seuraavia huomioita asiasta.

Yleistä lupa- ja valvontavirastosta

MTK Häme kannattaa uudistuksessa esitettyjen lupa- ja valvontatehtävien kokoamista valtakunnalliseen virastoon. Tällä voidaan parantaa yhtenäisiä toimintatapoja, ratkaisukäytäntöjä ja palvelumalleja sekä varmistaa palvelutason yhtenäisyys koko maassa. Lisäksi uudistuksella voidaan parhaimmillaan parantaa elinkeinotoimintaan liittyvien lupaprosessien käsittelyaikoja.

MTK Häme kannattaa niinikään ympäristöterveydenhuollon tehtävien siirtoa aluehallintovirastoista Ruokavirastoon.

Uudistuksen yhteydessä on kuitenkin huolehdittava alueiden erityispiirteistä, niiden riittävästä tuntemuksesta ja toisaalta turvattava palveluiden fyysisen läsnäolon ja saavutettavuuden tarpeet. Tämä on etenkin maaseudun näkökulmasta tärkeää.

Lupa- ja valvontaviraston toimialaan kuuluvan varautumisen alueellisen yhteistyön järjestämisessä on huolehdittava siitä, että tehtäväkokonaisuus edistäisi kokonaisturvallisuuden toimintamallin mukaisesti viranomaisten lisäksi elinkeinoelämän ja järjestöjen valmiussuunnittelua ja muuta
varautumista. Tämä tulisi ottaa huomioon mm. valmiustoimikuntia perustettaessa.

Elinvoimakeskusten toimialueet, nimet ja organisaatiorakenne

MTK Häme on huolissaan asiakasresursseiltaan ja toimialueiltaan hyvin erikokoisista elinvoimakeskuksista. Emme kannata Kanta- ja Päijät-Hämeen maakuntien jakamista kahteen elinvoimakeskukseen, vaan esitämme ensisijaisena vaihtoehtona sitä, että Kanta- ja Päijät-
Hämeen maakunnat muodostaisivat Hämeen elinvoimakeskuksen. Nykyinen Hämeen ELY:n alue muodostaa asukas- ja yritysmäärältään riittävän suuren kokonaisuuden, jolla on yhteinen vaalipiiri sekä yhtenäinen elinkeinorakenne. Päijät-Hämeen näkökulmasta näemme riskinä sen, että
maaseutualueiden ja -yritysten kehittäminen, osana uutta koko Uudenmaan ja Päijät-Hämeen maakunnat kattavaa Etelä-Suomen elinvoimakeskusta, heikkenee.

Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että ELY-keskusten vahvuutena oleva maaseutualueiden yritysten toimialojen, rakenteen ja paikallisten olosuhteiden tuntemus saattaisi heiketä alueellisen läsnäolon supistumisen myötä. Lisäksi todetaan, että tietyissä maaseudun kehittämisen tehtävissä voi olla vaarana paikallistuntemuksen väheneminen, millä voi olla merkitystä maatilojen, muiden yritysten ja alueiden mahdollisuuksiin saada tukea.

Tätäkin taustaa vasten MTK Häme esittää huolensa siitä, että Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnat jaetaan kahteen elinvoimakeskukseen entisen Hämeen ELY-keskuksen toiminta-alueen sijaan. Toimialueen jakautuminen kesken käynnissä olevan maaseudun kehittämisohjelman rahoituskauden aiheuttanee merkittävää hallinnollista lisätaakkaa sekä riskin siitä, että toimeenpanoon tulee muutoksia ja sitä kautta myös viiveitä. Asetetut strategiset tavoitteet mm. yritys- ja hanketukirahoitukselle on asetettu nykyisen Hämeen ELY-keskusalueen lähtökohdista ja tarpeista laajalla sidosryhmäyhteistyöllä. Aikataulu uudistuksen toteutukselle on myös tiukka.

Mikäli elinvoimakeskukset kuitenkin perustetaan valtioneuvoston esityksen mukaisesti, on tärkeää, että uuden Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan muodostaman elinvoimakeskuksen nimeksi tulee esimerkiksi Hämeen-Pirkanmaan elinvoimakeskus.

MTK Häme pitää tärkeänä sitä, että jokaisessa elinvoimakeskuksessa on maaseututehtävien kokonaisuudesta vastaava osasto.

Toimialueeltaan uusien elinvoimakeskusten kohdalla tulee jo valmisteluvaiheessa ja myöhemmin toimeenpanossa huomioida kattava yhteistyö kaikkien alueen sidosryhmien ja toimijoiden kanssa. Myös yhteistyöstä maakuntaliittojen ja muiden elinkeinojen sekä alueiden kehittämisestä
vastaavien toimijoiden kanssa on huolehdittava niin, että toimivaa verkostorakennetta ei rapauteta. Tämä koskee myös elinvoimakeskusten strategioiden laadintaa ja toimeenpanoa. Nykyisiä hyviä käytäntöjä, joissa ELYjen ja AVIen piireissä on toiminut erilaisia neuvottelukuntia ja
yhteistyöryhmiä, on syytä jatkaa. Niiden kokoonpanoissa on huolehdittava siitä, että edustus kattaa jokaisen maakunnan.

Maaseutuhallinnon yhteistoiminta-alueet tulisi jollakin aikavälillä yhteensovittaa uusien elinvoimakeskusten maantieteellisten rajojen kanssa.

MTK Häme ry
Päivi Rönni
toiminnanjohtaja