Takaisin Eteläisten liittojen maaseutunuoret vierailivat Lidlissä

Artikkeli – Maatalous ja suomalainen ruoka

Eteläisten liittojen maaseutunuoret vierailivat Lidlissä

11.06.2019

Eteläisten liittojen maaseutunuorten valiokunta vieraili Lidlissä perjantaina 7.6.2019. Tavoitteena oli selventää tuottajille Lidlin toimintaperiaatteita sekä yksittäisen tuottajan mahdollisuutta saada omaa tuotettaan Lidlin hyllylle.

Eteläisten liittojen nuorten valiokunnan vierailu keskittyi Espoon Nittykummussa sijaitsevalle Lidl Suomen pääkonttorille, jossa ryhmämme vastaanotti toimitusjohtaja Lauri Sipponen ja kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Lid Suomen rakenne koostuu Espoossa sijaitsevasta pääkonttorista, joka työllistä 300 henkilöä, Janakkalassa, Laukaassa ja Järvempäässä sijaitsevista jakelukeskuksista, joista kukin työllistää noin 300 henkilöä  ja 180 myymälästä, joista jokainen työllistää 20-30 henkilöä. Vuosien 2000-2018 he kertovat investoinneensa toimintaansa noin 1000 miljoonaa euroa. Toimitusjohtajan mukaan Lidl Suomi on ruokakauppaketjuista Suomen tuottavimpia, jättäen verojen jälkeen yritykselle voittoa noin 2,5 %.

Miten Lidl sitten toimii?

Lidl pitää toiminnassaan erittäin tärkeänä tehokkuutta ja mahdollisuutta vastata kuluttajan tarpeeseen laadusta ja hinnasta. Joissan tuotteissa Lidl noudattaa omia tarkempia laatukriteereitään. Nämä kriteerit ovat samat niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin.

Lisäksi Lidl haluaa keskittyä suuriin eriin, joita sen tulee voida toimittaa vähintään kaikkiin yhden jakelualueensa liikkeisiin. Heidän kaikki myytävät tuotteensa kulkevat jakelukeskuksien kautta, eikä kauppojen takapihoilla näin ollen käy kuin jakelukeskuksesta tuleva auto. Tämä ratkaisu on kuulemma tehokas. Mikäli jokin uusi tuote menestyy ensin Suomessa Lidl ketjun kaupoissa, on Lidl Suomella omat vientikanavat kaikkiin muiden maidensa Lidleihin, mikäli muut maat ovat kiinnostuneita tuotteesta. Tällaisia suomalaisia tuotteita ovat tällä hetkellä muun muassa Primulan luomukaurasydämmet.

Noin puolet Lidl Suomen tuotevalikoiman tuotteista on suomalaisia, minkä toimistusjohtaja sanoo kuvaavan suomalaista normaalin ruokakaapin omavaraisuutta. Sipposen mukaan suomalainen kuluttaja ostaa tietyissä asioissa kuten ketsupissa lähes automaattisesti merkkituotetta vaikka vieressä olisi suomalainen samanmakuinen tuote. Hän pitää suomalaista monessa elintarvikkeessa merkkiuskollisena.

Lidl ja suomalainen tuottaja

Mikäli tuottaja haluaa saada tuotteensa Lidlin hyllyyn kehottavat Sipponen ja Heinrichs tuottajia olemaan aktiivisia heidän suuntaansa. Tiedossa pitää ennakkoon olla mahdolliset toimitusketjut ja määrät sekä valtava määrä uskoa onnistumiseen.

Ajatus, miten tuottaja voisi saada tuotteestaan parempaa hintaa oli heidän mielestään laajentuminen ja massiivisemman maatalouden harjoittaminen. He eivät nähneet kaupan voivan juurikaan vaikuttaa tuottajan tuotteestaan saamaan hintaan. He kuitenkin kertoivat olevansa erittäin avoimia erilaisille yhteistyöprojekteille kaupan, teollisuuden ja tuottajan yhteistyössä, jolloin voitaisiin rakentaa tuotteita, joista tuottaja voisi saada paremman hinnan.

Kysymykseen tuottajaorganisaatioista puolestaan saimme hyvinkin kiertelevän vastauksen, joten mietityttämään jäi, voivatko ne olla tuottajille todellinen keino neuvotella hinnasta suoraan kaupan tai teollisuuden kanssa?

 

​​​​​​​